Maak een afspraak

“Blijf van die server af daar in de bezemkast! Die moet blijven draaien.” 

“Wat staat er op dan?”

“Dat weet ik niet, maar hij is een keer uitgezet en opeens werkte onze mail niet meer, konden we geen bestanden meer openen en werkte het printen ook al niet meer.”

Klinkt dit bekend? Weet je niet wat die apparaten staan te doen daar in je “serverhok”? Ben je bang dat er iets gebeurd met het apparaat?

Dan is dat apparaat best belangrijk… 

En dan is het tijd om dat apparaat onbelangrijk te maken!

Hoe overkomt dit bedrijven? Een paar voorbeelden die we zijn tegengekomen in de praktijk.

 


 Maatwerk

We zien het vaker. Er wordt gebruik gemaakt van een maatwerk applicatie en die wordt maar ouder en ouder. De applicatie wordt niet vernieuwd. Het softwarebedrijf is er helaas niet meer. 

Keer op keer wordt er van alles vervangen in de IT omgeving, om maar te zorgen dat het pakket blijft draaien. De applicatie staat echter nog op datzelfde apparaat, daar in die bezemkast, met een oud besturingssysteem.

Uiteindelijk gaat die applicatie een groot probleem worden en zullen de kosten om over te stappen naar een andere applicatie hoog worden.

Tip: Laat je adviseren door de juiste partij die je kan helpen met de selectie van je software. Kijk daarbij niet alleen naar de software, maar ook naar de bedrijfsprocessen. Misschien is maatwerk niet nodig, maar zijn een aantal kleine wijzigingen in deze processen voldoende om te kiezen uit talloze standaard oplossingen.

Systeembeheerder vertrokken

Sommige beheerders zijn wel heel belangrijk geworden binnen het bedrijf. Ze kennen de IT omgeving op hun duimpje. Op het moment dat de beheerder op vakantie gaat, zit je met je handen in het haar en hoop je dat de servers blijven draaien. Nog maar niet te spreken over beheerders die ergens anders gaan werken en je laten zitten met een ongedocumenteerde omgeving wat aan elkaar hangt met scriptjes.

Tip: zorg dat kennis overgedragen wordt naar meerdere mensen binnen je organisatie. Als je gebruik maakt van een IT partner, laat ze dan de documentatie maken en aanleveren, zodat je er zelf ook bij kan.


Veel leveranciers

Het komt voor dat klanten bij leveranciers betalen voor IT diensten die helemaal niet gebruikt worden of al ondergebracht zijn bij een andere leverancier. 

Of leverancier 1 levert component A en leverancier 2 doet beheer over component A, terwijl leverancier 1 dit ook had afgesproken. Vervolgens zit u vast aan 2 contracten.

Tip: Neem een IT partner in de hand die je vertrouwt. Zij kunnen dit soort zaken voor je in kaart brengen en zowel component A leveren, maar ook het beheer en het support doen. Het is fijn om een single point of contact te hebben, zodat er geen leveranciers naar elkaar gaan wijzen. 

Een IT Partner vinden

Maar waar vind je nu de juiste IT partner? Een IT partner moet bij je passen. Er moet een klik zijn. Mensen doen zaken met mensen. En zaken doen gebeurd als men elkaar leert kennen en er vertrouwen is.

Daar hoef je gelukkig niet verder voor te zoeken. We komen graag bij je langs om kennis te maken. We vertellen met veel plezier over mogelijkheden in de IT. En we geven graag advies hoe je om kunt gaan met die server in de bezemkast.

Daar wil ik meer van weten!